Type basisaanbod
- Doelstellingen:
- Een tijdelijke intensieve begeleiding bieden zodat deze leerlingen kunnen terugkeren naar het gewoon onderwijs.
- Doelgroep:
- Kinderen met specifieke onderwijsbehoeften voor wie het gemeenschappelijk curriculum met redelijke aanpassingen niet haalbaar is in een school voor het gewoon onderwijs.
- Rekening houden met de talenten van de leerlingen! waar zijn ze sterk in!.
- Een brede basis bieden om later een beroep te kunnen leren.
Type 2
- Doelgroep
- Kinderen met een matig tot ernstig mentale beperking
- Doelstellingen:
- Voorbereiding op buitengewoon secundair onderwijs.
- Leeraanbod op niveau van de verstandelijke mogelijkheden.
- Leren werken met aangepaste leermiddelen.
- Ontwikkelen van het zelfstandig uitvoeren van vaardigheden.
- Aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
- Wat bieden we aan?
- Aangepaste leermiddelen en methodes (o.a. Sherborn, SMOG, …).
- Aangepaste klasinfrastructuur.
Type 6
- Doelgroep:
- Verlenen van onderwijs aan leerlingen met visuele of visuele meervoudige beperking, visuele problemen die samengaan met een syndroom (vb. Amourosis von Leber, CVI, NAH, Bardet Biedl, …).
- Doelstellingen:
- Voorbereiding op (buiten-/gewoon) lager of (buiten-gewoon) secundair onderwijs.
- Leeraanbod op niveau van de verstandelijke mogelijkheden: normaal begaafd, verstandelijke beperking, meervoudige beperkingen.
- Leren werken met aangepaste leermiddelen ter ondersteuning bij de visusproblematiek.
- Ontwikkelen van het zelfstandig uitvoeren van vaardigheden.
- Aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind.
- Nauwe samenwerking met de ouders, regelmatig overleg.
- Wat bieden we aan?
- Aangepaste leermiddelen: gebruik low-vision hulpmaterialen.
- Leeshulpmiddelen: beeldschermloep, daisyspeler, reliëf, ruby handloep, …
- Schrijfhulpmiddelen: pichtmachine, beeldschermloep, brailleprinter, elotype, euroscope, …
- Computeraanpassingen: brailleleesregel, toetsenbordaanpassingen, vergrotingsprogramma, spraaksynthesyzer, …
- Hulpmiddelen ADL.
- Aangepaste didactische materialen: biwo, sprekende rekenmachine, reliëfkaarten, …
- Aangepaste klasinfrastructuur (meubilair, verlichting,…).
- Trilvloer.
Type 9
- Doelgroep
- Kinderen met een autismespectrumstoornis die meer begeleiding nodig hebben dan het gewone onderwijs kan bieden.
- Zowel voor kinderen met een normale begaafdheid, als voor kinderen met een bijkomende beperking.
- Doelstellingen:
- Een veilige omgeving creëren voor de kinderen met autisme, van waaruit zij stap voor stap kunnen toewerken naar integratie.
- Aangepast en geïndividualiseerd onderwijs bieden, zodat de mogelijkheden van de kinderen zich ten volle kunnen ontwikkelen.
- Wat bieden we aan?
- Kleine klasgroepen.
- Aangepaste klasinrichting: aparte werkbankjes, groepstafel, aanleertafel, spelhoeken.
- Visuele verduidelijking op maat (dagschema’s, verwijzers, werkschema’s, …).
- Aparte speelplaatsen met spelbegeleiding, mogelijkheid tot apart spelen.
- Aparte eetzaal met eetbegeleiding, mogelijkheid tot apart eten.
- Sterk geïndividualiseerde werking met veel aandacht voor de eigenheid van de kinderen.
- Gespecialiseerd team (titularissen, logopedisten, kinesisten, ergotherapeuten, opvoed(st)ers, kinderverzorgsters, orthopedagogen) dat voortdurend naschoolt en overlegt.
Wat bieden we aan:
- Een warm klasklimaat, kleine klasgroepen.
- Gescheiden speelplaatsen volgens doelgroep en noden.
- Een programma op maat, met ruimte voor individuele verschillen.
- Een goed uitgebouwd team van orthopedagogen, leerkrachten, logopedisten, ergotherapeuten, kinesitherapeuten en opvoed(st)ers.
- Aangepaste leermethodes.
- Flexibele, klasdoorbrekende werking.
- Leuke thema’s en projecten.
- Aandacht voor sociale en/of emotionele moeilijkheden.
- Ervaring met kinderen met een AD(H)D-problematiek.
- Ervaring met kinderen met dyslexie die aangepaste didactische materialen aangeboden. krijgen (vb. Kurzweil 3000, …).
- Niveaulezen in kleine groepjes.
- Snoezelruimte, Wellnessruimte.
- Therapieruimtes.
- Sherborne.
- Kinderyoga.